Taoisten Laozi – fire norske versjoner

Det finnes hundrevis av oversettelser av Laozis "Daode jing" til europeiske språk. Men boken er vanskelig å tolke. Under følger fire norske forsøk på å gjengi første kapittel.

Det Tao som kan nevnes, er ikke det egentlige Tao. Det navn som kan nevnes, er ikke det egentlige navn. Som det navnløse er Tao opphavet til himmel og jord.

Med navn er det alt det skaptes mor. Kun den hvis sinn er renset for begjær kan skue Taos underbare dybder. Men den hvis sinn fordunkles av begjær vil kun få øye på de ytre trekk. Disse to sider ved Tao – det unevnelige og det nevnbare – danner tilsammen en enhet. Men under utviklingens gang får de forskjellige navn. Som samlet enhet står Tao som grunnmysteriet, mysterienes mysterium, inngangsporten til all-livets mysterium.

Karl Ludvig Reichelt

Det Tao som kan omtales, er ikke det uforanderlige Tao.
Det navn som kan nevnes, er ikke det uforanderlige Navn.
Det navnløse er opphavet til himmel og jord;
det navngitte er alle tings Mor.
I sannhet, "bare den som er fri for begjær kan skue inn i Mysteriet."
Den som stadig er fylt av begjær, kan bare se
manifestasjonene.
Disse to (det skjulte og det manifesterte) har samme utspring,
men forskjellige navn (når de manifesteres).
Sammen kalles de Mysteriet,
ja mysterienes Mysterium,
inngangsporten til alle hemmeligheter.

Sverre Holth

Det Tao som kan omtales er ikke det sanne Tao.
Det navn som kan nevnes er ikke det evige navn.
Hele Universet er oppstått av Intet. Det navnløse Intet er alle tings opphav;
Men Himmelen er moren som føder myriader.
Følg Tao, det store Intet, og du nærer ikke lenger noe ønske, når du ser at alt er dypt og underfullt.
Og om du ikke fatter dette Intet, kan du like fullt se noe av Tao i alt.
Disse to er én og samme sak,
men går under ulike navn
og gåtefulle og herlige er de begge to. Alle gåter er Tao,
og Himmelen har satt dem til verden:
Det er Moren, mysteriets port.

Åse-Marie Nesse

Om veien kan forklares, er den ikke den konstante vei.
Om navnet kan nevnes, er det ikke det konstante navn.
"Ikke-væren" kalles himmelens og jordens begynnelse.
"Væren" kalles alle gjenstanders mor.
Så se stadig mot ikke-væren, og du vil skue veiens
dybder.
Se stadig mot væren, og du vil skue veiens
manifestasjoner.
Disse to har samme opphav,
men ulike navn.
Sammen kalles de mysteriet.
Mysterienes mysterium,
porten til alle dybder.

Stikkord: religion, kultur

Produkter

Dyade 1997/01: Floskler eller visdom? Møte med øst-asiatisk tekning

 

Relaterte artikler

Abonnement på Dyade

Et abonnement på Dyade er en betydelig gave til en ubetydelig pris. Fire temanummer i året, hvert nummer en fordypning i ett spesifikt tema.

Abonnement kan kjøpes her

Abonnere fra Sverige

Abonnere fra Danmark

2024-utgivelsene

1/24: Hvorfor har du forlatt meg?

Tidligere utgivelser

Her finner du hele Dyade-arkivet

Følg oss

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Dyade på Facebook