Dyade tidsskrift og forlag

Tidsskrift

Dyade 2014/02: Levende stillhet

 - styrken i det meditative

Den meditative erfaringen av stillhet, særlig i langmeditasjon, er tema for dette Dyade.

Stille meditasjoner kan bidra til vekst, erkjennelse, forankring og etisk adferd.

Meditativ stillhet er et flertydig tema uten fasit og entydige konklusjoner. Den eneste veien mot stillheten man kjenner, er den man selv har gått.

Dyade 2014/01: Flyt og friksjon

- meditasjon og skapende prosesser

Dette nummeret av Dyade gir oss glimt inn i skapende prosesser hos et knippe personer. Alle har erfaring med Acem-meditasjon.

Et fellesstrekk er oppfatningen av at friksjon er en viktig del av det å skape.

Friksjonen kan ytre seg på svært forskjellige måter. Noen ganger kan den være vanskelig å få øye på. Andre ganger inviteres den aktivt inn i prosessen.

Dyade 2013/04: Hvorfor forteller vi?

Hvorfor forteller mennesker, ikke bare i vår kulturkrets, men overalt? Dette nummeret av Dyade nærmer seg mulige svar - fra en rekke forskjellige vinkler.

Dyade 2013/03: Algerie i kryssilden

Vinteren 2013 ble Statoils gassanlegg i den algeriske ørkenen angrepet av terrorister - med tragiske konsekvenser.

Den arabiske våren har ennå ikke rystet Algerie. Men med annen verdenskrig, den etterfølgende frigjøringskrigen og en brutal borgerkrig, har befolkningen hatt mer enn sin andel av lidelse.

Mange av konfliktene i Algerie har uforutsigbare fronter: Du vet aldri hvor kulene kommer fra.

Dyade 2013/02: Aktualisering i Acem-meditasjon

- velsignelse eller forbannelse

Dette nummeret av Dyade tar for seg begrepet Aktualisering, som i Acems meditasjonspsykologi betegner prosessen der ubearbeidet psykologisk materiale kommer til overflaten og påvirker måten vi mediterer på. Aktualisering ses som nødvendig for meditasjonens virkning, men byr også på utfordringer for den mediterende.

Dyade 2013/01: Reisen til verden og deg selv

Den reisende er en respektabel figur, som legger ned et stykke arbeid gjennom sin reise.

Turisten er derimot en krevende narsissist, en konsument som vil at alt skal være tilrettelagt og motstandsløst.

Er det sant? Gjelder det også den indre reisen?

Dyade reflekterer over reise og turisme i dette doble perspektivet: sjelens og legemets forflytninger.

Dyade 2012/04: Slipp tankene fri

- kreativitet og meditasjon

Hva er egentlig kreativitet, hvordan utvikles den og hva kan den føre til? Dyade inviterer til oppdagerferd i skaperkraftens mysterier, i grenselandet mellom bevisst og ubevisst – og mellom idérikdom og gjennomføringsevne.

Dyade 2012/03: Hva skal vi med sex?

Seksualdriften er med oss overalt i kultur og samfunn. Vi er laget slik at den preger oss daglig i våre tanker, følelser og sosiale kontaktmønstre. Dette kan vi legge lokk på og overse. Eller vi kan se nærmere på fenomenet og prøve å utforske hvilke roller sexen spiller i våre liv. Det er her dette Dyade-nummeret starter.

Dyade 2012/02: Med ansikt mot døden

Døden er absolutt. Den er ikke høflig. Den pakker ikke inn. Døden kommer når den kommer og tar det den tar. Den presser alvor og følelser selv på de som liker å holde denslags på avstand.

Dyade 2012/01: Meditative veier - forskjeller og likheter

Ingen tro, religion eller livsanskuelse har monopol på meditasjon og indre ro; ingen metode rommer den eneste oppskriften. En berikende stillhet er et universelt potensiale ved mennesket. Dette nummeret av Dyade undersøker paralleller i ulike kulturers fordypningsprosesser.

Dyade 2011/04: Krig eller kastrasjon

Mannsrollen i forandring

Den undrende samtalen om mannen og maskulinitet er ikke blitt lettere etter 22/7. Handlingene tilsmusser dette feltet for refleksjon. Derfor er dette Dyade viktig. Mannens idealer og muligheter for å forme sitt liv er i en krise. ”Menn uten manuskript” og ”guttemannen” kan være aktuelle metaforer. Finnes modne mannsidealer?

Dyade 2011/03: Stillhetens bevegelser

Yoga og meditasjon foregår i skjæringspunktet mellom kropp og sinn. Dette Dyade tar for seg ulike aspekter ved de to teknikkene.

Dyade 2011/02: Livshistorier - Vi er alle fortellinger

Livshistorier er ikke objektiv dokumentasjon av hva som har skjedd. Det er livet slik vi husker og forstår det – med all den subjektivitet det rommer. Vi siler ut det vi opplever som vesentlig, og utvikler historier som gir mening. Er det et poeng å utvikle blikket som ser våre fortellinger om oss selv?

Dyade 2011/01: Økokalypse: Hva så?

Et flertall av oss mener at global oppvarming er en realitet. Vi innser også at konsekvensene kan bli katastrofale. Så hvorfor gjør vi så lite med det?

Dyade 2010/04: Mindfulness og meditasjon

Mindfulness nevnes ofte som supplement i behandling av fysiske eller kroppslige problemer, men også som middel til psykologisk og eksistensiell utforskning.

Hva er mindfulness? Hva er forskjeller og likheter med Acem-meditasjon? Hvordan skiller disse seg fra andre meditasjonsteknikker?

Dyade 2010/03: Å se med bevisstheten

Introspektivt arbeid gjennom meditasjon og reflekterende
 kommunikasjon gjør en mer reseptiv. Evnen til å se mer av sitt eget kan øke evnen til å ta imot mer av andre – og fra kunst.

Dyade 2010/02: I vanskelig terreng - Elleve bøker og ett forfatterskap

Dette Dyade bringer deg som leser inn i elleve bøker og ett forfatterskap. Bidragene handler om eksistensielle og historiske tema. Den tragiske dimensjon ved menneskelivet står sentralt: bevissthet om døden, omgivelser som er vanskelige å leve i, indre landskap og strukturer som forkrøpler livet. Men også dette at noe spirer, at verdighet opprettholdes, at vitebegjær hever seg over lidelsen, at handlekraft bearbeider omgivelsene. At noen imidlertid også går til grunne

Dyade 2010/01: Vår nye hjerne

- Om synapser og selvforståelse

Det skjer noe i hjerneforskningen for tiden. Gradvis er et nytt bilde av hjernen i ferd med å vinne frem: Hjernen er ikke en fast struktur, som en datamaskin. Hjernen er kontinuerlig i forandring.

Dyade 2009/04: Sahara - Trussel og møteplass

Sahara er stedet der vi ser effekten av store astronomiske endringer, stedet der økosfærens framtid formes, og stedet der kontemplative kulturer har søkt stillhet og dialog. Sahara er Oberst Gadaffis ukjente vannreservoar, franskmennenes kjernefysiske skamplett og de myteomspunne tuaregenes hjerteland.

Planetens største ørken berører oss på måter vi ikke er klar over. Dette nummeret av Dyade lar deg oppdage noen av dem.

Dyade 2009/03: Frem fra skyggene

- Opplysningstidens grep om samtiden

Det har vært mye kritikk av opplysningsideene i kjølvannet av vestlig imperialisme og 1900-tallets krigskatastrofer. Men i dag ser det ut til at de på ny vinner tilslutning. Dyade ser på hvordan opplysningstiden vever seg inn i nåtiden, og kan gi retning til valg.

Dyade 2009/02: Den tibetanske tragedie

- Politikk og mystikk på verdens tak

Plutselig havnet Tibet på avisenes førstesider. Vi ble ikke overrasket da vi leste at opptøyene ble møtt med brutal kinesisk undertrykkelse. Men så ble nyhetsbildet mer forvirrende. Hvordan skal vi forstå det som skjedde i Tibet i 2008? Og det som skjer i dag?

Dyade 2009/01: Der du aldri har vært

- Acem-meditasjon og reflekterende kommunikasjon

Å delta i Acems kommunikasjons- eller meditasjonsveiledningsgrupper er som et kaleidoskop av skjebner - et reality-show som ikke er underholdning, men dypt alvor: mennesker som sammen ønsker å forstå, komme videre, handle annerledes.

Dyade 2008/04: Klager, krav og krenkelser

- om indignasjon, offerposisjon og narsissisme

Dette nummer av Dyade retter søkelys mot narsissistiske krenkelser, de tilhørende personlighetstrekk og deres relasjoner til samtiden.

Dyade 2008/03: Måltid for en liten klode

- om kosthold, klima og krokodiller

"Blodig alvor" er tittelen på et oppslag i Dagbladets magasin. "Kjøttet du slenger på grillen i sommer, forårsaker ikke bare 18 prosent av den globale oppvarmingen. Det er også en bakteriebombe og medskyldig i at 100 millioner mennesker sulter". Når til og med tabloidpressen retter oppmerksomheten på hvordan vestens kjøttbaserte kosthold virker ødeleggende på miljøet, skal man våkne. Noe er i ferd med å skje.

Dyade 2008/02: Brukerne skaper medierevolusjon

Wikipedia - YouTube - Facebook

Medieutviklingen er som ketchup. Først kommer det ingenting. Så kommer det ingenting. Og så kommer alt sammen på en gang.

Dyade 2008/01: For mange regler

- Juridiske illusjoner

Med lov skal landet vårt bygges og ikke med ulov ødes, het det i den gamle norske Frostatingsloven.

Jus kan gi en ramme, et utgangspunkt, en beskyttelse. Men et sted slutter jussen. Der begynner et eksistensielt ansvar.

Hvor overgangen går, synes uklart for mange moderne lovgivere.

Dyade 2007/04: Utsikt til innsiden

12 kunstnere og Acem-meditasjon

Dyade 2007/03: De der ute

Fakta og forestillinger om liv i universet

Tanken på at det skulle finnes liv andre steder i universet kan vekke lengsler, fantasier og begeistring hos noen. Andre er mer skeptiske og har behov for å avklare enhver spekulasjon om utenomjordiske livsformer som svermeri.

Dyade 2007/02: Hvor ble det av det ubevisste?

Det ubevisste var en gang en provoserende tanke. Slik er det ikke lenger.

Dyade 2007/01: Who's there

Shakespeare - meditative temaer

Dette Dyade hjelper leseren til å kjenne seg igjen i Kong Henrik IV's søvnløshet, i Macbeths raseri mot døden og egne feilgrep, i Othellos blinde sjalusi, i Romeo og Julies besatte forelskelse, Shylocks uforsonlige retthaveri (Kjøpmannen fra Venedig), i Prosperos bønn om forsoning og tilgivelse (Stormen) osv.

Dyade 2006/03-04: Meditasjon motstrøms

Perspektiver på Acem-meditasjon i anledning Acems 40-årsjubileum: Forskning, kulturhistorie og samtid.

Dyade 2006/02: Alene men sammen

Dybdesyn på gruppepsykologi

Det er ikke tilfeldig at Acem, som meditasjonsorganisasjon, gjennom 35 år har utviklet kurstilbud i utforsking av mellommenneskelig kommunikasjon. Dette nummeret er slett ikke en fullstendig ABC i gruppepsykologi, bare noen ytterst få bokstaver i et langt alfabet.

Dyade 2006/01: Maluma og takete - lyd og ulyd i menneskesinnet

De meningsløse ordene maluma og takete gir oss et godt utgangspunkt for å diskutere hvordan ulike lyder i språket treffer forskjellige assosiasjoner.

Dyade 2005/04: Levende døde - slaveriets psykologi

Det empatiske imperativ

Meditasjon, kommunikasjon og selvrefleksjon er viktig. De kan styrke den empatiske evne. Slaveriets historie forteller hvor lett mennesker behandler hverandre som ting, ikke som levende vesener.

Dyade 2005/02-03: Skape - gjennom andre

Moderne mennesker mediterer.
 Forskning viser at det gir bedre livskvalitet.
 Lurer du på hva forskerne har funnet ut?
 Er du interessert i forskjeller og ulikheter mellom meditasjonsteknikker?

Dyade 2005/01: Kjærlighetssviket - den unge Ibsen

Hun satset alt og tapte alt. Hun var 27 år gammel og håpet at den unge, dyktige apotekerlærlingen pa 17 år skulle gi henne sosial status. Hun ble gravid med ham. Men han hadde helt andre drømmer. Han var et geni og skulle bli en av verdens største dramatikere.

Dyade 2004/04: Med såre øyne

- bokomtaler

10 personer ble spurt om å skrive om en bok som hadde opptatt dem i det siste. I dette nummeret forsøker de å dele sine tanker. Noen bøker opprører, andre fremkaller vemod eller undring. Noen ganger når man leser en god bok kjenner man ikke at man kan bli sår i øynene etter å ha lest lenge. Og noen ytterst få bøker fremkaller sårhet av andre grunner.

Dyade 2004/03: Acem-meditasjon og det gode liv

OK. DU HAR LYKTES i å ta av noen kilo, du har begynt å jogge. Men den deprimerende sannheten er at du forblir ditt gamle, stressede selv. Kroppen ser muligens litt bedre ut, men sinnet er og blir det samme. Eller? Finnes det en mental treningsform eller en slags mental diett som kan gjøre våre sinn bedre og sunnere?

Dyade 2004/02: Tiden venter ikke

- eksistensielle refleksjoner om tid

Det sentrale internasjonale forretningstidsskrift Business Week) omtalte (19 april 2004) en medarbeider som var falt bort etter et sykeleie. Tidsskriftets redaksjonelle ledelse må ha ment det følgende som ros. Men avsnittet kan leses som et glimt inn i det moderne vakuum: "Her fighting spirit never flagged, even in the final weeks. A nurse asked as she was entering surgery, ’Are you nervous?’ ‘I don’t have time, I’m filing tomorrow’, she replied."

Dyade 2004/01: Følsomhetens tyranni

- tanker i en tårevåt tid

Mennesket kan le og gråte på en måte ingen andre dyr kan. Det kan elske og hate, føle skyld og skam, stolthet og lidenskap, og til og med kjenne seg tom, forlatt og fremmedgjort. Mennesket er ikke bare homo sapiens, det vitende menneske, men også homo sentiens, det følende menneske.

Dyade 2003/04: Fengslende frihet

- om moral og moralutvikling

Moral og grenseløshet. Frihet og disiplin. Store krav og lite gjenytelse. Rettigheter uten plikter. Terror og selvrettferdighet. Forsakelse og felleskap. Hensyn og medfølelse.

Dyade 2003/03: Røster om rus

Tanker om de kjemiske opplevelser
Stein Mehren skrev i sin tid om tidens tanker som tenker seg selv. Om holdninger og standpunkter som er så trygge og selvfølgelige, at vi overhodet ikke reflekterer over dem. Tanker og tenkemåter som er så aksepterte, at vi ikke en gang kan forestille oss muligheten av å tenke annerledes. Vinkulturens nytelsesperspektiv er en slik tanke.

Dyade 2003/02: Iran - nestemann ut?

Statuene av Saddam Hussein har blitt veltet med verdenspressen på første benk, og George Bush har allerede blikket plantet på neste punkt i ondskapens akse: Iran.

Dyade 2003/01: Stillhetens kompass

- meditativ etikk

En sykehusprest hadde fulgt mange mennesker mot den siste terskel. På Acem Radio i Oslo spurte programlederen Christian Rafn henne: - Hvordan blir vi når vi vet at vi skal dø? Blir vi snillere, mer overbærende og forsonet? Håpet var innbakt i spørsmålet: Når det snart er slutt, blir vi bedre? Sykehusprestens svar var desto mer skuffende: Vi dør som vi lever. Har vi vært fiendtlige og paranoide, bitre og bebreidende, reiser vi slik ned elven til det andre riket. Prestens budskap var at døden er den siste port, men ikke den siste frelse.

Dyade 2002/04: Ondskap

Bildet av et brennende World Trade Center fått fast plass i galleriet av bilder på ondskap. Ved siden av rullende tanks på Den himmelske freds plass. Napalmbarn fra Vietnam. En tysk soldat som truer et redd barn inn i gasskammeret.

Dyade 2002/03: Mannen som var sjalu på Jesus

Henrik Ibsens Keiser og galileer

Er du sjalu på Jesus? Syns du han får for mye oppmerksomhet? At det er for mange som følger ham - og for få som følger deg?

Dyade 2002/02: I kugalskapens tid

– et vegetarisk perspektiv

"Jeg kjenner ubehag ved å spise kjøtt!" Det sa den svenske statsministeren Göran Persson da kugalskaps?epidemien raste i Storbritannia i 1990årene. Uttalelsen vakte oppsikt, ikke minst fordi svenskekongen straks tok til motmæle og forsvarte kjøttspising. Europeeres forhold til kjøtt ble forandret under denne epidemien. Undertegnede, som er vegetarianer, husker at kolleger på jobben begynte å snakke om at "vi må kanskje begynne å spise som deg". Det viste seg at den livsfarlige sykdommen kunne spre seg fra kyr til mennesker gjennom kjøttmat. Den oppsto fordi kyrne ble kannibaler, foret med benmel fra kyr. Når kyrne blir kannibaler, blir folk vegetarianere.

Dyade 2002/01: Leselyst

- bokomtaler

Har du lest en god bok i det siste?

Dyade 2001/04: Historiens psykologi

– lineær og syklisk historieforståelse

There is no history of freedom. But there is a history from the stoneslinger to the atomic bomb.  
  Adorno

En bro må hvert menneske gå over selv.

Det moderne vesterlandske menneske er omgitt av dramatisk raske teknologiske fremskritt. Men ett er den kollektive, tekniske viten. Ens individuelle, personlige forståelse, ens dypere innsikt i egen psykologi, i det å være menneske, er nærmest uavhengig av all teknikk.

Dyade 2001/03: Asiatisk dokumentar

Tenåringer som dreper.
 Munker som slåss.
 Banditter og kannibaler.

Dette nummer av Dyade handler ikke om Asias solskinnssider. Det handler om vold og konflikt, om bisarre og groteske foreteelser. Slik er altså asiatene?

Dyade 2001/02: I fornuftens grenseland

Vi mennesker strever så godt vi kan med å være rasjonelle. Og like ofte bebreider vi oss selv og andre at vi ikke lykkes. Ja unektelig ser det ofte ut som om vi heller sikter rett på skjærene i stedet for å forsøke å unngå dem. Så enkelt er det ikke. Vårt viljesliv er komplekst, og flere viljer kan operere i oss på en gang. En del av oss vil gjøre det mest fornuftige. En annen del har en annen dagsorden. Eirik Jensen skriver i sin samtale mellom det rasjonelle og det irrasjonelle om fornuften som vil begrense spisingen og impulsen som vil fråtse i seg alskens godsaker.

Dyade 2001/01: Fortiden i nåtiden

For noen år tilbake ble det gjort en undersøkelse i USA om barndoms-erindringer. En gruppe menneskers indre bilder av egen barndom ble sammenlignet med beskrivelser de selv hadde gitt som barn og unge. Konklusjonen var til dels store avvik mellom hva forsøksobjektene husket og hva de selv hadde sagt for mange år siden. Det kan sikkert diskuteres hvilken beskrivelse som er mest riktig. Uansett er det god grunn til å anta at vi, uten at det er noen bevisst fordreining, både legger til og trekker fra en god del når vi skal beskrive vår egen livshistorie.

Dyade 2000/04 Arne Garborg

- inn i vår tid

Arne Garborg er ikke bare en av våre største forfattere. Han levde et liv som i seg selv er svært spennende, noe store deler av dette Dyade handler om.

Dyade 2000/03: Forvirrende frihet

På det ytre plan lever vi i en tid med svært mange muligheter. Denne friheten er vanskelig å bruke på en konstruktiv måte. Mulighetene til avsporing er blitt uendelig mange flere.

Dyade 2000/02: Livet er en roman

- om Milan Kundera

Hvem er jeg? Hvilke muligheter står jeg overfor? Hva knytter meg til andre mennesker? Hva skiller meg fra dem? Hva slags samfunn er jeg en del av? Hva er min historie? Milan Kunderas romaner kan leses som svar på slike spørsmål. Skjønt i romanens verden er svarene aldri annet enn foreløpige utkast.

Dyade 2000/01: Inkvisisjonens psykologi

– hvordan vi dømmer og dømmes

Inkvisisjonens psykologi er anklagens psykologi. Dette Dyade belyser forskjellige fasetter ved det inkvisitoriske fenomen. Utgangspunket er den historiske inkvisisjon, utviklet av middelalderkirken. Et mål er å belyse den grunnleggende motsetning mellom inkvisisjon og introspeksjon.

Dyade 1999/04: Bøker på benken

Psykologiske perspektiver på litteratur

God litteratur beveger. Virkelig god litteratur beveger på dypet – overskrider den konvensjonelle rasjonalitet, i sfærer som vanskelig kan beskrives annet enn gjennom litteraturen selv. Like fullt har litteratur og psykologi berøringsfelter. God litteratur vil alltid lodde psykologiske dimensjoner i tilværelsen. Gjennom perspektiver som er annerledes enn den vitenskapelige psykologi, javel, men samtidig med det menneskelige sinns uendelige kompleksitet som tema. Og god psykologi har gjerne hentet stoff til ettertanke og anskuelse i den betydelige litteratur. Ikke for å redusere den mangfoldige litterære virkelighet til noe fådimensjonalt, men snarere for å belyse menneskesinnets rikdom og uutgrunnelighet.

Dyade 1999/03: Gud lever, Gud dør Og djevelen har vært død lenge. Hvem er det vi har tatt livet av?

Den mest frodige og billedsterke fortelling om godt og ondt i vår kultur er Bibelen. Det blir kanskje tydeligere hvis vi leser den som en litt uvanlig roman, der Gud er hovedpersonen og Satans hans skygge.

Dyade 1999/02: Er vi barn for lenge?

Det er ikke noe nytt at vi bærer med oss oppvekstens tidlige erfaringer inn i voksen alder. I våre voksenrelasjoner gjentar vi de væremåter vi en gang lærte oss, i forhold til foreldre, søsken og klassekamerater. Dette er en form for ufrivillig psykososial arv. Vi har riktignok mulighet til å moderere den i voksen alder, men hvilke barndomserfaringer som er av størst betydning for barns utvikling, er fortsatt uklart.

Dyade 1999/01: Litteratur og meditasjon

Meditativ litteratur. Hva betyr det? Acem-meditasjon er en mental teknikk. Avspenning og egenutvikling. Metoden er enkel: gjenta en språklyd mentalt, mens tanker og bilder, følelser og kroppslige reaksjoner får spille seg ut. Hva er forbindelsen til litterær opplevelse? Utvikler metoden en lesemåte eller et litteratursyn? Nei. Ja. Dette er et forsøk på noen enkle refleksjoner om temaet.

Dyade 1998/04: Trender

Forandring. Det finnes i tilværelsen en grunnleggende usikkerhet. Vi tror vi vet hva som venter rundt neste sving, men det eneste sikre er det uventede. Plutselig tar begivenhetene en helt annen retning. Den som de siste årene har investert i aksjer eller trodd på lav rente, vet det. Eller hvem skulle for noen år siden tenkt seg at det viktigste politiske spørsmål for verdens mektigste land skulle være presidentens seksualliv?

Dyade 1998/03: Det har aldri vært lett å være barn – eller foreldre

Vårt samfunn preges av en foreldregenerasjon som hungrer etter bekreftelse.

Dyade 1998/02: Henrik Ibsen og Brand Gynt Fra sinne til forsoning

Henrik Ibsens dramatiske dikt  Peer Gynt er folkeeie, spilt på teatre over hele verden. Brand, som han skrev året før, langt fra så folkekjært. Denne unge presten som krever alt og går løs på hulhet og halvhet rundt seg, er ikke så lett å like. Han har ikke så ovmange forsonende trekk. Men Brand er en av de skarpeste profiler i verdenslitteraturen, mener professor Edvard Beyer. Den engelske Ibsen-biografen Michael Meyer hevder at Brand er den største tragedie i europeisk litteratur siden Shakespeares dager.

Dyade 1998/01: Den gylne stemmen. Wei Jingheng og kampen for menneskerettigheter i Kina

Wei Jingshengs kamp for demokrati i Kina er utgangspunkt for dette nummer av Dyade. Vi starter med klart fokus på mannen selv – hans liv og hans kamp. "Den gylne stemmen" er hans pseudonym.

Dyade 1997/04: Det gode liv – uten alkohol?

Om du drikker eller ei, er din sak. Skribentene i dette nummeret av Dyade har valgt å la være. Eier de ikke sans for det gode liv? Eller er det kanskje nettopp det de gjør?

Dyade 1997/03: Bortenfor Sofies verden – om selvforståelse

Søren Kierkegaard sier at «man tror i alminnelighet at det å være subjektiv er ingen kunst». Og han fortsetter: «Men nå å bli det man slik uten videre er, ( ... ) er den vanskeligste av alle oppgaver». I dette Dyade forsøker vi å se litt på dette vanskeligste. Det kan virke dristig. Vi går ikke i trygge fotspor tråkket opp av en lang filosofisk tradisjon. Bladet er kalt «Bortenfor Sofies verden» for å antyde at her famler vi oss frem i et landskap utenfor den etablerte filosofis domene, som Jostein Gaarder så levende beskriver i sin verdensberømte bok.

Dyade 1997/02: Mannen Peer Gynt og hans kvinner

En gang var Peer Gynt den norske nasjonalhelten. Han var et festspill. Det Norske Ritualet.Nå er han avslørt. Han er egoisten. Nazisten. Småborgeren. Mannsjåvinisten. Narsissisten. Den Norske Tullingen. Nå er avsløringen blitt et rituale. Peer representerer det vi alle kan ta avstand fra. Han uroer oss ikke.

Dyade 1997/01: Floskler eller visdom? Møte med øst-asiatisk tekning

Øst-Asia fremviser i dag en økonomisk vekst verden aldri har sett maken til. Det har de Konfusius å takke for, hevder noen. Folkelig konfusianisme gjør jakten på gode eksamener, økonomisk suksess og strålende titler til noe mer enn utvendig egoisme. Det dreier seg om å kaste glans over forfedrene, om familiens og klanens ære. Å trakte etter penger og posisjon er ikke bare en rett, men en plikt.

Dyade 1996/04: Hvem eier våre barn?

Noen har sagt at barn eier seg selv. Foreldre har dem til låns. Men former dem avgjørende likefullt. Former dem. Hvordan?

Dyade 1996/03: Vestens verdier vakler – den asiatiske utfordring

Penger gir makt. På sitt beste har Vesten brukt sin makt til å spre demokrati og menneskeretter. Hvordan vil Asia bruke sin?

Dyade 1996/01-02: Føde for tankene

Innspill om vegetarianisme: livsstil, erkjennelse, etikk, moral, helse

Dette temanummer av Dyade tar for seg ulike aspekter ved vegetarianisme: sammenhengen mellom kosthold og personlig erkjennelse, moral, miljøvern, helse.

Dyade 1995/04: Når drømmer blir demoner

Ibsen - Hamsun - Jensen - Solstad - Dylan

Dette Dyade tar deg inn i drømmenes fascinerende og farlige verden. Så hvorfor skrive om drømmer? Fordi de lever som en understrøm i oss.

Dyade 1995/03: Kan jeg forandre meg?

Meditasjon – terapi – kulturdebatt – organisasjon – læring

Noe må skje. Jeg kan ikke leve slik lenger. Vår vilje til perspektiv og ettertanke er ikke like sterk som sulten og behovet for sex. Men erkjennelse bør likefullt ha plass i våre liv. Ofte er det først når begeret renner over, at prosessen begynner.

Dyade 1995/02: Friskolene – en plage?

I loven heter de privatskoler. Navnet er forsåvidt dekkende siden det gjelder skoler som ikke drives av offentlige myndigheter, men av organisasjoner, stiftelser eller privatpersoner. Men det gir misvisende assosiasjoner til gamle tiders motsetninger mellom privatskoler for de rike og folkeskoler for allmuen.

Dyade 1995/01: Selvhjelp eller selvbedrag?

Meditasjon – terapi – kulturdebatt – organisasjon – læring

I dette nummer av Dyade tar vi opp ulike sider ved selvadministrerte metoder. Fordeler med selvhjelpgrupper kan synes åpenbare, men fallgrubene er også mange. Hvor langt kan vi komme med egen forstand og bistand fra en gruppe eller en metode?

Dyade 1994/04: Robert Bly og debatten om mannen

Da Dyade inviterte Robert Bly til Norge i april 1994, visste vi at han ville vekke markerte reaksjoner også her.  Reaksjonene kom og synliggjør dagens norske kjønnspolitiske landskap.  Robert Bly bringer nye dimensjoner inn i feltet.  I dette Dyade ser vi på debatten han utløser om Mannen og hva den forteller både om Norge og dagens utfordringer for begge kjønn.

Dyade 1994/03: Menn i bevegelse - et møte med Robert Bly

Menn jakter. Kvinner lider. Inn i en klisjepreget kjønnsdebatt hentet Dyade i 1994 amerikaneren Robert Bly. Temanummeret er refleksjoner over hans mannsworkshop i Nordmarka.

Dyade 1994/02: Natur og stillhet

Lillehammer-OL i 1994 ga hele verden et innblikk i noe av det mest særegne ved nord-menn: Vårt inderlige forhold til naturen, selv når den er kald og barsk.  Likevel er ikke sport, konkurranse og røffe forhold særlig sentralt for nordmenns søken ut i naturen.  Det er stillhet, fred, avstressing og samhørighet de fleste oppgir som grunn til å ferdes i skog og mark, på fjell og vidder, langs kyster og over hav. Her er det likhetspunkter mellom naturopplevelser og meditasjon.  Nordmenn har uvanlig stor interesse for begge dele.  Med halvparten av Sveriges befolkning har vi like mange hytter.  Og meditasjon har langt større oppslutning i Norge.  Den opprinnelig norske meditasjonsorganisasjonen Acem er blitt en internasjonal eksportør av meditasjon, til og med til det fjerne østen.

Dyade 1994/01: Du er din kropp – dans, yoga, meditasjon

Skal du lære deg selv å kjenne, må kroppen være med.  Kan diskoteket bli et erkjennelses-verksted?  Ja, sier Terje Buuer som forteller hvordan Acem-danseformen Dreiva kan hjelpe til å ta i bruk sider av deg selv du knapt visste at du hadde.  En myk og smidig kropp gjør det lettere å forstå seg selv, skriver Torbjørn Hobbel om yoga hvor strekk, pust og oppmerksomhet gir bedre kroppsfølelse og økt kontakt med egne følelser.  Og i Dyade-intervjuet forteller Barth Niava om den afrikanske livsform der rytmer og kroppsutfoldelse står sentralt.

Dyade 1993/04: Sinne Sult Sex

Finnes det noen som lever lykkelig, fredelig og konfliktfritt med sitt sinne, sin sult og sin seksualitet?  Kanskje.  Men historie og tragedier, kunst og hverdag formes av våre drifter. 

Dyade 1993/03: Vellyst og lidelse. På sporet av Marcel Proust

Får du selv ikke lest Marcel Proust’s 4000 siders gigantroman ”På sporet av den tapte tid” om en utdøende fransk overklasse omkring 1900, så kan det være spennende å lese om dette klassiske verket i Dyade.  Proust beskriver eksistensiell uro så du kjenner det langt inn i kroppen.  Han besitter et psykologisk skarpsinn som gjør ham til litteraturens svar på Freud.  Og han beskriver det moderne menneskets livssmerte med angst, uro, mangel på forankring og fravær av stabilitet. 

Dyade 1993/02: Når sjelen plager kroppen

Psykologi påvirker fysisk helse.  Det er alle enige om.  Men der stopper enigheten, og der starter dette nummer av Dyade. 

Dyade 1993/01: Bedreviterens død

- Et innspill om problembasert læring

 Radikalt nye studieformer er på vei inn.  Dyade drøfter her problembasert læring (PBI) – ikke bare som et alternativ til tradisjonell undervisning.  Men framfor alt ut fra det underliggende menneskesynet – understrekningen av den enkeltes ansvar og egenaktivitet i egen læring og personlighetsutvikling.

Dyade 1992/04: Det mektige offer

Å være offer - ved å hevde seg utsatt for urett - gir makt.  Å stille spørsmålstegn ved offerets makt, innebærer å sette søkelys, ikke bare på lidelsen som smerte, men også på lidelsen som muig strategi.  Det er å godta offerets selvopplevelse som krenket, sårbar og mindreverdig, men også å se på hvordan denne selvopplevelsen kan snus til en kravstorhet og premiss-setting for samliv og samvær som langt fra kan sies å være avmektig. 

Den største utfordringen ligger i å gjenkjenne offerets psykologi i eget liv.  I en samtid som er nokså fremmedgjort for den indre verdens ubehag, kan offeret lett bli slagmark for livskamper vi ikke erkjenner som våre egne - og som derfor utkjempes på andre arenaer. 

Dyade 1992/03: Det vanskelige, til dels umulige livet

- Olav Duun, Dag Solstad og Sigrid Undset

Hverken Olav Duun, Sigrid Undset eller Dag Solstad pynter på virkeligheten.  De har ulikt perspektiv på menneskets kamp.  Sigrid Undset finner forsoning gjennom kristendommen.  Dag Solstad prøver den kommunistiske utopi, men nå resignere når den bryter sammen mot virkeligheten.  Olav Duun ser usminket på realitetene, uten hjelp fra en tro eller ideologi.  Hans beskrivelse av ondskapen står der so naken realitet, uten metafysisk eller ideologisk overbygning.  Bidragsytere Kjetil Bang-Hansen, Carl Fredrik Engelstad, Carl Henrik Grøndahl og Ole Nygaard. 

Dyade 1992/02: Rosenborg! Bak mytene

Rosenborg ble seriemestre i 13 år på rad fra 1992 til 2004.  Dette Dyade kom ut ved starten av denne seiersrekken under Nils Arne Eggens ledelse.  Det drøfter spørsmål som: Hva sier Rosenborgs utvikling siden 1960 om norske idealer?  Hvorfor ble nettopp Rosenborg en suksess?  Hvorfor samler RBK flere tilskuere enn noe annet fotball-lag i Norden?  Når mistet Rosenborg dyden?  Hvorfor tok det en mannsalder å organisere suksessen?  Hvorfor er Jante i konflikt med seg selv på Lerkendal?

Dyade 1992/01: Den store og den lille verden

En forsvarstale for ”den lille verden”, det er det Gustav Adolf Ekdahl holder mot slutten av Ingmar Bergmans film ”Fanny og Alexander”.  I den lille verden plages man ikke av de store spørsmål og de store sammenhenger.  Den borgerlige kultur ligger som støtputer rundt menneskene.  Men hvordan greier vi å leve i ”den store verden”, med dens lengsler, fallgruber, meningsløshet og grusomhet, uten å knekke nakken?  Det er tema for dette Dyade.

Dyade 1991/04: Den arabiske tragedie

- Mentalitet i Midt-Østen

 Få områder i verden utgjør en slik konstant trussel mot freden som Midt-Østen.  Skjebnen har plassert to tredjedelser av verdens kjente oljeressurser i en heksegryte av etniske og nasjonale konflikter.  Det gjør det påtrengende viktig å forstå mer av menneskene i området, deres kultur, mentalitet og holdninger.  I dette Dyade skriver Jan Brøgger om de sosiale forhold og deres betydning for arabernes virkelighetsoppfatning.  Lars Roar Langslet og A. I. Sabra skriver om arabernes storhetstid da de kulturelt og vitenskapelig lå langt foran Europa.  Per A. Christiansen skriver om panarabismen i lys av den første Gulfkrigen 1990-91. Og Dyade ser også på nordmenns møte med araberverdenen i forretningssammenheng.

Dyade 1991/03: Grådighetens fornuft

- Markedsøkonomien overtar

 I øst var planøkonomien – eller kommandoøkonomien som det nå ble kalt – rast sammen.  Adam Smiths synspunkt om at det vil gavne alle om den enkelte fikk la seg lede av egeninter-essen så ut til å bli den generelle norm.  Det gjør det interessant å utforske grådighetens fornuft, samtidig som selve navnet avslører de blandede følelser den vekker.  Økonomer, aksjeanalytikere og daværende prisdirektør Egil Bakke drøfter temaet fra ulike vinkler.

Dyade 1991/02: Å sette livet i bevegelse

- Acem-meditasjon – politikk og etikk

Er vi projektive – og legger skyld, anklager og ansvar på krefter utenfor oss?  Eller er vi i stand til å leve med introspektivitetens utfordring: Å kjenne på og utforske hvordan kreftene som påvirker oss spiller seg ut som poler i vårt eget sinn?  Dette drøftes i artikler om individ og fellesskap, meditasjonens etikk og hva meditasjon egentlig er.  Henger nært sammen med Dyade 1991/01.

Dyade 1991/01: Radikal stillhet. Acem – fordypelse og kulturkamp

Acem?  En slags Ajax for sjelen?  Nei.  Acem er noe langt mer radikalt – og stillferdig.  Ved Acems 25-årsjubileum deler Carl Henrik Grøndahl personlige erfaringer med det han kaller revolusjonen på Stortorget.  Ole Gjems-Onstad setter Acem inn i en videre sammenheng som en ærlighetens pedagogikk.  Mends Halvor Eifring reflekterer over de kulturelle forutsetning-ene for at Acem oppsto nettopp i Norge.

Dyade 1990/04: Når dragen blir sosialklient

Om myter, eventyr og barnelitteratur

 Barn fascineres av myter og folke-eventyr, men kan det være sunt å høre disse skrekkhistoriene om ildsprutende drager, troll og hekser?  Dyade drøfter dette – og sammenligner det med idylliseringstendensen i nyere barnelitteratur hos Torbjørn Egner og Mette Newth.  Hva skjer når vi mister ondskapens symboler?

Dyade 1990/03: Vår hemmelige storhet

- narsissismen i oss alle

Skal Dagsrevyjournalisten som ble tatt i å kjøre for fort få fartsbot som alle andre?  Nei, mente hans sjef for han var ute i viktig oppdrag.  Er dette et av mange tegn på utviklingen av en narsissistisk journalist, spør Dyade i dette nummeret om sunn og usunn narsissisme – og de utfordringer den skaper.

Dyade 1990/02: Hvordan vi ble så fornuftige

Er vi blitt mer «fornuftige» i løpet av de siste hundre-årene? Hvor langt rekker vår fornuft? Er den forskjellig fra andre kul­turers fornuft? Fornuften er til å undres over. Men hvorfor er vi så opptatt av disse spørsmålene?

Dyade 1990/01: Hva er det russiske?

Da dette Dyade kom ut, var Berlin-muren og Jernteppet nettopp falt.  Bakom Sovjet var det post-sovjetiske Russland i ferd med å tre fram.  Dyaderedaksjonen så forståelsen av det russiske som et av de sentrale temaene mot slutten av det 20de århundre, arrangerte kultur-seminar om det og gjenga foredragene i dette nummeret.  Leonid Batkin, Renata Galtseva, Marit Christensen, Ivar Magnus Ravnum, Viktor Roddvik og Carl Henrik Grøndahl.

Dyade 1989/06: Genene i våre hender?

Vårt samfunn og vår livsstil er til de grader basert på viten­skap og forskning, at vi sjelden reflekterer over omfanget. Kunstfiberklær, konservert mat, strøm, tekniske apparater, medisiner — det som er født av eller modifisert utfra forskning — tilhører det selvfølgelige. Selv romferder er ikke lenger før-steoppslag i Dagsrevyen. Genteknologien er et unntak. Få fremskritt innen forskning har fått så hyppige og store oppslag i mediene. Få vitenskaper har vakt en slik interesse for etikk og etiske konsekvenser av forskning som nettopp genteknologi­en. Få, om noen, vitenskaper har vakt slike kontroverser.

Dyade 1989/02: Kjenn deg selv - meditasjon, psykologi, kunst

«Kjenn deg selv» lød en av innskriftene på tempelveggen ved ora­kelet i Delfi, der guden Apollon ga sine råd til grekerne gjennom prestinnen Pythia. Ønsket om selverkjennelse har ligget til grunn for hele den europeiske filosofiske tradisjon, og dermed hele vår vestlige kultur.

Dyade 1988/03: Rapport fra det tause teater

Hvorfor i all verden skal man interessere seg for teater? Teater­folk hevder selvfølgelig at teater er viktigere enn noen gang i vanskelige tider. Vi hører det — men vi ser det ytterst sjelden på norske scener. Og det verste er at norsk teaterdebatt synes like uvesentlig. Noen forsøker, men egentlig er det skremmende taust.

Dyade 1988/02: Dalai Lama og Tibet

Det er ikke lett å være liten ved siden av en stor. I 1950 gikk Kina til væp­net aggresjon mot Tibet. Tibetanernes verdslige og åndelige overhode, Den 14. Dalai Lama av Tibet, var da kun 14 år gammel. Fire år senere reiste han til Peking for fredssamtaler med Mao Tse-Tung. Løsningen uteble, og i febru­ar 1959 måtte «gudekongen» flykte fra sitt land. Noen vil huske filmklipp hvor den unge munken vandrer forkledt over Himalayafjellene.

Dyade 1988/01: Det larmende fellesskap - Om kinesisk folkesjel

Dette nummer av Dyade bygger på anekdoter og historier fra mitt møte med kinesere i Kina, Hongkong og Tai­wan. Jeg har ikke skrevet en reiseskild­ring. Isteden har jeg forsøkt å se hva anekdotene forteller om det kinesiske sinn. Hvilke psykologiske særtrekk er det som spiller seg ut når kineserne oppfører seg annerledes enn oss? Hva sier disse historiene oss om den kine­siske folkesjel?

Dyade 1987/03-04: Monopolrevyen

I dette temanummeret brukes TV-sitater for å vurdere NRK's Dagsrevy — Norges viktigste nyhetssending. Hvorfor er konkret medieanalyse mangelvare? Et av svarene på det fikk vi da vi etter møysommelig oppsamling av lydbåndopptak, avskrifter mv., kontaktet Dagsrevyen. Vi gjorde oppmerksom på at vi skulle be­nytte flere sitater fra Dagsrevyens sendinger til en artikkel om institusjonen: «For å unngå feil i det publiserte arbeid, ville jeg håpe at Dagsrevyens redaksjon kunne tillate en kontroll, f.eks. mot arkiverte kjøreplaner, eller evt. avspilling av arkivopptak i NRK.»

Dyade 1987/02: Sannheten beveger seg...

Gøran Tunstrøm, Tor Åge Bringsværd og Carl Fredrik Engelstad var blant forfatterne som tenkte høyt om sannheter i bevegelse på Acems kulturseminar høsten 1986.

Dyade 1986/05: Romanhøsten 86 - overblikk, linjer og tendenser

Her kommenterer litteraturkritikeren Rolf Brandrud på 23 nye prosabøker fra bokhøsten 1986 av forfatterne: Karsten Alnæs, Ingvar Ambjørnsen, Roy Andersen, Jon Bing, Elin Brodin, Tor Edvin Dahl, Carl Fredrik Engelstad, Jon Ewo, Jostein Gaarder, Tormod Haugen, Espen Haavardsholm, Jon Hellesnes, Vera Henriksen, Annika Idstrøm, Erland Kiøsterud, Arvid Torgeir Lie, Mette Elisabeth Nergård, Tor Obrestad, Terje Stigen, Birgitta Trotzig, Antti Tuuri og Herbjørg Wassmo.

Dyade 1986/04: Meditasjon og psykologi

Meditasjonstradisjoner har gjerne oppstått før og uav­hengig av dette århundres psykologiske revolusjon. Med Acem-meditasjon er det annerledes. Denne metoden til per­sonlig vekst og avspenning har vokst frem i samspill med moderne psykologi. Selv om Acem-meditasjon skiller seg metodisk fra andre kjente psykologiske bearbeidelses meto­der, er det mange paralleller, ikke minst til psykoanalytisk inspirert psykologi. Meditativ fordypelse berører grunnleg­gende almenmenneskelige forhold. Derfor kan oppdagelser om fenomenet mennesket gjort ut fra helt andre innfallsvin­kler, også kaste lys over meditasjon som vekst-metode. Dette Dyade-nummer er et eksempel på det.

Dyade 1986/03: Reiser til India

India er som en Rohrschach-plansje. Et åpent rom som nærer drømmer og lengsler. Et sted for din forargelse. Et land der du kan legge din forferdelse og frykt.
 Å slippe seg inn i strømmen av indisk kultur og dagligliv kan være så kaotisk at det kan være vanskelig å finne orden i inntrykkene senere.
 I dette temanummeret reflekterer fire kurslærere i Acem over sine erfaringer fra reiser i India i 1982 og 1985.

Dyade 1986/01-02: Menneske mellom mote og mysterium

Artikler av Kjetil Bang-Hansen, Poul Behrendt, Stein Mehren, Cecilie Løveid og Rolf Brandrud om kreative prosesser bygget på foredrag fra Acems tredje kulturseminar på Skaugumåsen kurssenter i Asker høsten 1986.

Dyade 1985/06: Problem eller mysterium?

- Et møte med Isaac Bashevis Singer

Nobelprisvinneren Isaac Bashevis Singer gjestet Acem kulturseminar i Asker høsten 1986. I dette nummeret kan du lese hans egne svar på spørsmål fra et engasjert publikum, hans selvbiografiske fortelling "In My Father's Court" fra oppveksten i Warzava og en gjennomgang av hans liv og forfatterskap ved kulturredaktør Carl Henrik Grøndahl.

Dyade 1985/04-05: Kulturkamp i eteren

Quo vadis, norsk kringkasting?

Acem fyller 20 år. Det er verdt å stoppe opp og tenke. Orga­nisasjonen har i disse årene vokst til en betydelig faktor i mange menneskers hverdag. I dette temanummer av Dyade møter lese­ren Acems engasjement for nærkringkasting. Det er av nyere dato, men representerer en naturlig forlengelse av kulturelt engasjement som tidligere først og fremst uttrykte seg gjennom tidsskriftet Dyade, bokutgivelser, seminarer og forelesningsrek­ker. Forfatteren av temanummeret, Ole Gjems-Onstad, er faglig nestleder i Acem. Acems introspektive og meditative arbeide i forhold til kultur og samfunn opptar ham særlig. I norsk nær-kringkastingsdebatt har han stått sentralt. KULTURKAMP I ETEREN trekker opp prinsipielle linjer fremover. Leseren vil møte markerte synspunkter. Kampen om mediene er strid om verdier. Kulturkamp.

Dyade 1984/04: Andrej Sakharov - et symbol

To mennesker i Gorkij

«Dette mennesket er ikke det minste redd for noe — ikke for noenting. Og ikke for noen.» Ordene stammer fra den russiske forfatteren Viktor Nekrasov og er myntet på fysikeren og menneskerettighetsfor­kjemperen Andrej Sakharov.

Dyade 1984/02: Psykologi i grupper II

Menneskets tilværelse omfatter både ensomhet og fellesskap, originalitet og tilpasning, lederskap og underkastelse. Vi har alle egenart, men er uopphørlig stillet overfor kollektive tilpasningskrav. Mennesket har behov for å utvikle begge retninger: sin individualitet og sin evne til å leve, skape og styre sammen med andre - i grupper, i samfunn. Det er unaturlig å skille sterkt mellom de to. Bevegelse på ene område påvirker det andre, og omvendt. Psykologisk vekst må med nødvendighet omfatte begge. Hoved­vekten ved bearbeidelse kan selvsagt plasseres forskjellig - på det mellom­menneskelige i grupper, på individ i meditasjon, terapi og psykoanalyse. Det er således intet motsetningsforhold i ACEM mellom interessen for meditasjon og på andre siden for gruppepsykologisk bearbeidelse. Begge stimulerer utadrettet liv og økt forankring i følelsesmessige ressurser.

Dyade 1984/01: Stress og avspenning

Stress er et ord vi alle kjenner og bruker. Vi tenker gjerne på noe negativt, en belastning, et slit. Stress vil vi helst unngå - for å ha det bra.

Men går vi inn i tema «stress», er ikke konklusjonen så enkel. Utfordringer, spennende og intense erfaringer, livets uunngåelige forpliktelser gjennom familie og jobb er også stress. Utdannelse er stress. Fødsel, forelskelse, alderdom og død likeså.

Dyade 1983/06: Hva kan vi vite? Rudolf Steiners erkjennelsesteori i lys av vår tid.

Mange mennesker føler sterk motvilje mot å akseptere at det finnes ideelle, rent tankemessige gjenstander. Dermed stiller de seg på gigantenes side i striden med olympierne, - de giganter Platon beretter om, som påståelig hevder at «bare det eksisterer som vi kan berøre og ta på». Snakker vi imidlertid om pattedy­renes art, vinkelsummen i en trekant, over-jeg'et eller loven om tilbud og etterspørsel, da kan det hende at vi ikke snakker om materielle, men om ideelle gjenstander. I så fall tar vi parti for olympierne - «ideenes venner» - og må gjøre regning med gigantenes vrede!

Dyade 1983/04-05: Europa møter 3. verden

- Salman Rushdie, Stein Mehren, Tor Edvin Dahl, Jan Myrdal, Carl Henrik Grøndahl, Rolf Brandrud, Espen Haavardsholm

Det var en gang. Europa satt på toppen av kloden og skuet stolt ut over sine besittelser i den 3. verden. I de tider var det best her hjemme: Gud, Kongen og Fedrelandet var absolutte verdier få betvilte. I de underlagte områdene - Asia, Amerika, Afrika, Australia - bodde mennesker som ikke var som oss. Vi var bedre på alle vis, hadde intet å lære. Vestens kultur ble lite forandret i møte med en annen verden.

Dyade 1983/03: Acem narkotikaseminar 1983

Våren 1983 innbød Acem til narkotikaseminar på orga­nisasjonens skole og kultursenter i Asker rett utenfor Oslo. Ca. hundre mennesker fra hele landet, alle engasjert i kampen mot narkotika på ulikt vis, kom sammen, disku­terte og delte erfaringer en weekend.

Dyade 1983/02: Psykologi i Grupper I

Fra vugge til grav deltar mennesker i grupper. Det starter med familien. Her har medlemmene ulike og gjensidig utfyllende roller. Slik komplementaritet preger alle grupper. I familien er den viktig for at barnet skal utvikle ulike deler av sin personlig­het. Etterhvert kommer nye grupper i tillegg: søskenflokken, lekekamerater, ungdomsgjengen, skoleklassen, troppen under verneplikten, fellesskap på jobb, i fagforening og klubber. Evnen til gruppetilhørighet er avgjørende i alle deler av livet. Arbeidet med relasjoner er gruppepsykologiens område.

Dyade 1983/01: Eksisterer Gud? Møte med teologen Hans Küng

Hvis Gud finnes, da eksisterer han ikke på samme måte som gjenstander i tid og rom. Han kan ikke erkjennes med sansene. Men er han da noe som eksisterer utenfor tid og rom, i en overjordisk eller hinsidig himmel? Kan han erkjennes som noe oversanselig? I dette nummer av Dyade skal vi stifte nærmere bekjentskap med den fremragen­de, frittalende og omstridte teolog Hans Küng.

Dyade 1982/06: Om drøm

Tidvis hevdes det at introspeksjon er usunt. I 1970-årene ble det sagt å være selvopptatthet. I 80-årene maktesløshet overfor krisen knyttet til økonomi, dystre fremtidsutsikter, arbeidsløshet og rustningskappløp. I en tid hvor astrologi, hasj-profeter og «Elsk deg selv» har appell, er ikke påstanden uten en viss gyldighet. Men som generell vurdering av psykologisk innsikt, utgjør den grov forenkling med fordummende konsekvenser. Den bygger på en uferdig oppfatning av skillet mellom det indre og ytre; som om man enten går inn i verden og gjør noe - eller trekker seg ut og passiviseres.

Dyade 1982/04-05 Narkotikadebatten - Ideologisk slagmark

Narkotika er ulykke for stadig flere - de som er på ødeleggelsens galei. Men stoffmisbruk er også for noen et festlig fyrverkeri i kjedelig og grå hverdag. Skadene er ikke så tydelig at man tvinges til å ta dem helt alvorlig. Mye som er gøy, er jo samtidig litt farlig.

Dyade 1981/06: Forfalsker vi virkeligheten?

Sykler langs jorder. En mann på en sykkel et godt stykke foran. «Ja, det er flere og flere som bruker sykkel nå til dags.» Vi skimter en liten sidevei på venstre hånd litt foran vår syklist. Mannen rekker ut venstrearmen. «Han skal visst svinge av veien nå.» Men mannen sykler forbi. «Det var da merkelig.» Vi kom­mer nærmere opp til ham og ser at han til stadighet gjør noen rare viftende bevegelser med venstrearmen.

Dyade 1981/05: Sterke opplevelser

Sterke opplevelser? Det er ikke så vanskelig å få dem: Prøv litt stoff: Særlig anbefales kokain. Et lite sniff i nesen for orgasmens skyld. Prøv litt gruppe­sex. Hvorfor ikke? Fordommene gir seg ganske raskt. Ta et sidesprang eller to. Det er ikke sikkert kona merker det engang. Kanskje driver hun allerede på med et eventyr. Hva med et aldri så lite demonstrasjonstog? Det gir god samfølelse å skrike mot fienden. Hva med litt terrorisme? Det er noe eget å plage en jøde eller bombe en kapitalist. Hva med en rockekonsert? Hva med litt ekstatisk discodans? Hva med å bli født på ny? Hva som helst som får deg til å føle sterkt.

Dyade 1981/04: Filosofiske fordommer - møte med Hans-Georg Gadamer

Filosofers tanker er ikke av rent privat natur. Uten at vi merker det, gir de opphav til våre forutinntatte oppfatninger. Slik blir de ofte bestemmende for mange menneskers liv og virkelighet.

Dyade 1981/03: Teater eller vernehjem?

Teater er en merkelig skabelon. På sitt beste kan det som ingen andre kunstarter røre ved selve grunnfjellet i oss, gi en total livsopplevelse. På sitt verste er det en svinedyr likegyldighet.

Dyade 1980/05: Narkorus og sjelesjokk

Dette nummer av Dyade handler om narkotika, først og fremst cannabis (hasj og marihuana).

Dyade 1980/03: Er kirken i utakt med moderne psykologi?

Høsten 1979 vedtok biskopene i Den norske kirke en uttalelse om «De mo­derne meditasjonsbevegelser og kir­ken». Tittelen er misvisende, ettersom uttalelsen utelukkende omhandler meditasjonsmetoden transcendental meditasjon, TM og hovedsakelig orga­nisasjonen Acem. Biskopene hevder at Acems arbeide leder til «en panteistisk virkelighetsforståelse som er et kris­tent menneskesyn fullstendig frem­med». På denne bakgrunn advarer de mot organisasjonens virksomhet.

Dyade 1980/02: Umoralen i moralen

Umoralen i moralen. Hva mener vi med det?

Kanskje noe slikt: Bak våre idealer kan det også skjule seg noe disse idealene ikke tillater oss så lett å se. Gjemt blant englene våre kan vi, om vi leter nøye nok, også komme til å finne demoner.

Dyade 1980/01: Kunst - pynt eller ubehag?

Kunst og kultur. Disse begrepene er ikke identiske, men hva er forholdet mellom dem? Den offisielle uklarhet på dette området kan synes påfallende. Både i Kulturmeldingen og i Kunstnermeldingen understreker departementet at det ikke er admini­strasjonens eller samfunnets sak å definere begrepene eller inn­holdet. Der hvor de to meldingene allikevel nærmer seg defini-sjonsforsøk, låter de nokså likt:

Dyade 1979/05: Bob Dylan: Inn og ut av lykken

Bob Dylans innflytelse på 60-årene kan neppe overvurderes. Musikken, tekstene, livsformen - alt traff store deler av en generasjon rett i hjertet. Kanskje mer enn noen annen enkelt­person avspeiler han hva som fore­gikk blant unge mennesker i de årene. Han var uten tvil en av samtidens sterkeste røster.

Dyade 1979/02: Isaac Bashevis Singer

Da Svenska Akademien i oktober 1978 besluttet å gi årets Nobelpris i litteratur til den polsk-jødiske for­fatter Isaac Bashevis Singer, nå bo­satt i New York, oppnådde de 18 medlemmene to ting: Å rette ver­dens oppmerksomhet mot en spen­nende forfatter det aldri har vært mye blest om — og derigjennom å vekke interessen for en høyst egen­artet livsform som ble borte i na­zistenes gasskamre, i Holocaust: den jødiske kultur i Øst-Europa. Deler av et folk som er en gåte både for seg selv og verden.

Dyade 1979/01: Alnæs, Mehren, Solzjenitsyn, Tikkanen

Hva innebærer det å ta et oppgjør med samtidens mest selvfølgelige be­greper — som få stiller spørsmåls­tegn ved og som derfor er med på å gjøre oss fremmede for oss selv, vår egen forståelse?

Dyade 1978/05: Levende Viten?

Naturvitenskapene bygger alle på ålment aksepterte grunn­lag, — grunnlag som manifesterer seg i tykke lærebøker som enhver student helst bør ta ytterst alvorlig. Et slikt grunnlag mangler åndsvitenskapene.

Dyade 1978/03: Vitenskapens grenser

Troen på vitenskapen er vår tids kanskje fremste overtro. En overtro like gal som de fleste vi kjenner fra historien eller andre kulturer, ikke minst fordi den har forstått seg selv som det motsatte av overtro og derfor vært blind for sine begrens­ninger og svakheter.

Dyade 1977/06: Staten, Nye filosofer, Kvinneverden

Dette nummeret tar for seg to av høstens bøker: Dea Trier Mørchs Vinterbarn og Thomas Gordons Bli bedre foreldre. Vi presenterer også to bøker som foreløbig bare foreligger på engelsk: Robert Nozick Anarchy, State, and Utopia og Shere Hites rapport om kvinnelig seksualitet.

Dyade 1977/05: Hva er eksistensialisme?

I dette nummer stilles spørsmålet «Hva er eksistensialisme?» Svaret er delvis negativt: Under betegnelsen «eksistensialisme» eller «eksistensfilosofi» skjuler seg intet enhetlig fenomen - utover en felles oppfordring til tenkningen om nærhet til den konkrete, opplevde eksistens. Tilspisset kan man si at eksistensialistene hovedsakelig ikke har annet felles enn deres felles historiske situasjon - tiden fra 20-årene og frem til idag - og den likhet i språkbruk og temavalg denne betinger.

Dyade 1977/05: Gestaltterapi

Gestaltterapi er en ganske ny metode for menneskelig vekst, utviklet av den legendariske Fritz Perls. Han var selv lege og psykoanalytiker, men valgte egne veier — selv om han plukket fra de forskjelligste kilder, — psykologi, eksistensialisme, Zen.

Dyade 1977/04: Om Teater

Teater kan være lek og magi og forkynnelse, på teateret kan livet forstørres og forminskes og leves om igjen, i samspillet med publikum kan teateret skape en intensitet som bryter grenser.

Dyade 1977/03: Eksistensiell psykologi

Eksistensiell psykologi: Eksistensiell tenkning er sentrert om å forstå de trekk som gjør oss menneskelige: Vilje, ansvar, mening, verdier, mot, målrettet adferd. Det tas for gitt at vi har frihet til å forandre forhold i vårt liv, skape noe nytt og nå utover tilsynelatende begrensninger. Da slik tankegang begynte å få innpass i psykologien, representerte den noe helt nytt som stod i skarp kontrast til det freudianske menneskesyn.I dette nummeret invervjuer Dyade Carl Rogers og Rollo May.

Dyade 1977/01-02 Kontemplative Oaser

Dette nummer berører et tema som vel de aller fleste mennesker på ett eller annet tidspunkt må ta stilling til — religiøsitet. Fra en historie hvor religiøs livsorientering var nærmest enerådende, svingte pendelen inn i moderne tid mot en annen ytter­lighet — sekularisering alle vegne. Særlig gjelder dette Vesten og de kommu­nistiske land i øst, men også resten av de østerlandske kulturer har merket den verdslige trend.

Dyade 1976/01: Mister vi friheten?

Nummeret tar opp sider ved vårt frihetsbegrep - prøver å avklare enkelte av de idealer vi har omkring frihet og rettferdighet i vår kultur. Syn som kommer frem i bladet, deles ikke nødvendigvis av redaksjonen, men er med på å aktualisere nye aspekter ved denne erkjennelsesproblematikk.

Dyade 1975/04: Hva er yoga?

Slik ordet «yoga» brukes i dette Dyade, forstås primært en metode av øvel­ser for kropp og åndedrett, men også for sinnet. Nærmere bestemt siktes det til yoga asanas, impulsøvelser og pranay-ama. Yoga asanas betyr egentlig sittestillinger — det er en gruppe øvelser som utføres i langsomt, oppmerksomhetssamlende tempo hvor det viktige er å oppnå ulik grad av strekk på muskulaturen.

2014-årgangen av Dyade

2014-årgangen av Dyade

1/14: Flyt og friksjon - meditasjon og skapende prosesser

2/14: Levende stillhet – styrken i det meditative

3/14: Tanker som kommer og går – forstyrrelse eller velsignelse?

4/14: Prosess - opplevelsesnære erfaringer fra fordypelsesprosesser

Abonnement på Dyade

Et abonnement på Dyade er en betydelig gave til en ubetydelig pris. Fire temanummer i året, hvert nummer en fordypning i ett spesifikt tema.

Abonnement koster 250,- og kan kjøpes her

Abonnere fra Sverige

Abonnere fra Danmark

Dyade ISSN
0332-5790 (trykt utgave)
0807-2736 (digital utgave)

Nyhetsbrev

Her kan du melde deg på vårt nyhetsbrev. Du får melding hver gang et nytt nummer er i handelen, og noen ganger når vi inviterer til temamøter i forlengelsen av en utgivelse.

Meld deg på nyhetsbrevet

Facebook

Lik oss på Facebook og få oppdateringer hver gang det skjer noe.

Dyade på Facebook

Smakebiter

Skyen

Skyen

Etter mitt første fordypelseskurs i Acem gjenopptok jeg tegning. De fem siste årene hadde jeg tegnet lite, og forholdt meg til tegning som en måte å illustrere idéer på.

Et rom der dørene til det ubevisste står på gløtt

Et rom der dørene til det ubevisste står på gløtt

Jeg har et mål, men vet ikke veien til målet. Jeg vet ikke engang hvordan målet ser ut. Jeg vet bare at jeg skal skrive noe om min erfaring som arkitekt og som mediterende, men hva teksten kommer til å handle om vet jeg ikke enda.

Det er typisk en kreativ prosess for en arkitekt, å jobbe mot et mål, med et resultat vokser frem underveis. Og prosessen er ganske lik, enten det gjelder å skrive eller å tegne hus.

Yoga og helse

— hva sier forskningen?

Hva gjør yoga med helsen? Ulike yogabøker presenterer ulike effekter, noen basert på rene antagelser, andre på erfaring. Det siste tiåret har vitenskapelig forskning på yoga tatt seg kraftig opp. I denne artikkelen diskuterer Erik Ekker Solberg, Halvor Eifring og Are Holen yoga-forskningens resultater.

Stillhetens bevegelser

Vi er mennesker av kjøtt og blod, og våre liv er spunnet inn i tiden. Yoga og meditasjon gir svar til noen av sinnets lengsler mot stillhet og tidløshet, men slipper aldri helt taket i kroppens, sansenes og hverdagens mylder av krav og behov. Kroppslige og mentale teknikker kan hjelpe oss å leve nær spenningsfeltet mellom det stille og det støyende.

Turist i et  krevende land

Turist i et krevende land

Bilder fra en reise i Algerie

Den arabiske mannen

Den arabiske mannen

— mellom barken og veden

Vi har hørt mye om Midt-Østens kvinner og deres vilkår, men hvordan er det å være arabisk mann, vokse opp i en arabisk familie, leve sitt liv med kone og barn, venner og arbeidskolleger? Er de entydige vinnere i kjønnskampen, eller er det ikke så enkelt?

De har andre skikker og synsmåter enn skandinaviske menn. Kan vi allikevel forstå deres hverdag og liv?

Meditasjon over døde kropper

Slutten på livet er tema for meditasjon i de fleste kulturer. Men den aller sterkeste påminnelse om dødens realitet er fysisk: livløse kropper, råtnende legemsdeler, hodeskaller og knokler. Man skulle kanskje tro at slikt bare fyller en med vemmelse, men fredfylt ro ser ut til å være en like vanlig reaksjon.

Med ansikt mot døden

Døden er absolutt. Den er ikke høflig. Den pakker ikke inn. Døden kommer når den kommer og tar det den tar. Den presser alvor og følelser selv på de som liker å holde denslags på avstand. Døden er brutal, men ærlig.

Kunne han (Sarkozy) bare sett det selv!

For å illustrere aktualisering kan man bruke ikke bare historier om mediterende, men også ”felles kjente” fra politikk, næringsliv og litteratur. Det er ingen grunn til å tro at f eks Frankrikes tidligere president Nikolas Sarkozy eller Apples grunnlegger Steve Jobs ville ”holdt ut” med en mild meditasjonsmetode som Acem-meditasjon. Men de kan brukes som pedagogiske eksempler i et mer allment forsøkt på å forstå hva aktualisering er.

I have nothing to say, and I am saying it

- Nøytralitet som forpliktelse

Tate Gallery for Modern Art i London har ved siden av et non-figurativt maleri slått opp dette sitatet av den nonfigurative maler Gerhard Richter: ”I have nothing to say, and I am saying it.”

Hvor opptatt er vi av sex, og hvorfor?

Det er vel kjent at unge menn kan ha lyst på sex en gang i mellom, men seksualbehovet ser ut til å gjennomsyre oss hele livet. Seksualdriften påvirker oss livet igjennom, enten vi vil det eller ikke. Dette gjør sex til en eksistensiell utfordring.

Sjekking, sex og partnervalg

- kresne kvinner og ivrige menn?

Menn vil spre genene sine til flest mulige kvinner, mens kvinner har færre sjanser og satser mer på hver mann – at han skal bli der for alltid og beskytte henne og barna. Men hvor godt stemmer dette for hvordan kvinner og menn sjekker i dag? Og er det faktisk slik at menn har mest lyst og kvinner ikke orker?

Reise i okkupert land

"Halvor, du må våkne!" I søvne har jeg hørt den harde og intense bankingen lenge, men den har flytt sammen med bilder og fantasier i drømmene mine, og jeg har sovet ufortrødent videre. Men nå er det vår dør de dundrer løs på, etter først å ha brutt seg inn gjennom det lille og primitive, men egentlig ganske hyggelige hotellets hovedinngang og gått fra dør til dør med det samme støyende og angstvekkende budskap: "Husundersøkelse!"

Feriereisen og fortellingen om deg selv

- om forskning på turisters erfaring av reisen

Svein Larsen har gjennomført en rekke studier av turister og feriereisende, blant annet med vekt på motiver for å reise, vurderinger av risiko og sammenlikning på tvers av land og kulturer.

Klager, krav og krenkelser

- om indignasjon, offerposisjon og narsissisme

Dette nummer av Dyade retter søkelys mot narsissistiske krenkelser, de tilhørende personlighetstrekk og deres relasjoner til samtiden. Det er særlig innen en gruppe alvorlige personlighetsforstyrrelser at sterke narsissistiske krenkelser oppstår.

Kampen for selvfølelsen

Være noe i egne og andres øyne

Hvem sa at selvoppholdelse, kampen for overlevelse, er vår mest grunnleggende drivkraft? Det stemmer jo ikke. Ikke for anorektikeren, som slanker seg dødssyk bare for å kunne bli tilfreds med sitt eget forvrengte speilbilde. Det stemmer ikke med hun som tar beina fatt når hun blir tiltrukket av en mann av frykt for å bli forlatt.

Indignasjon under lupen

Hva er en krenkelse?

Ordet krenkelse brukes i daglig tale på ulike vis. Man snakker om krenkelse av en lov eller en regel når den brytes. I utenrikspolitikken hører man om krenkelser av et lands suverenitet eller territoriale grenser når en fremmed makt trenger seg inn uten tillatelse. I denne artikkelen beveger vi oss over på psykologiens krenkelser.

Uregjerlige liv med vendepunkter

Hva er vår livshistorie? Det er i alle fall ikke dokumentasjon av alt som har skjedd i livene våre. Vi har ikke hjernekapasitet til å huske alt, og om vi – med støtte i moderne datalagring – kunne det, så ville det bli en uprioritert oppsamling av smått og stort som knapt ville interessere noen.